92 - Bezpieczna ulica Stawki - przejścia dla pieszych, pasy rowerowe, miejsca postojowe

28.02.2016 16:36 Zweryfikowany negatywnie
awatar Aleksander Buczyński
autor projektu

Wyznaczenie nowego przejścia dla pieszych przez ul. Stawki w rejonie skrzyżowania z ul. Dubois; poprawa bezpieczeństwa na trzech istniejących przejściach, w tym doprowadzenie przejścia przy przystanku Dzika do zgodności z obowiązującymi przepisami; wyznaczenie pasów rowerowych na jezdni na odcinku Karmelicka - Lewartowskiego; wyznaczenie pasów postojowych na szerszych odcinkach jezdni.

Kategoria projektu

  • komunikacja/drogi
  • sport

Koszt całkowity projektu

198 000,00 zł

Powód weryfikacji negatywnej

Projektodawca poinformowany o kolizji z projektem przebudowy ul. Stawki przygotowywanym przez Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.


Dzielnica

Śródmieście


Charakter projektu

Lokalny, Sawa


Lokalizacja projektu

Ul. Stawki

Istotne informacje o lokalizacji

Pas drogowy ul. Stawki na odcinku od Karmelickiej i Dzikiej do Lewartowskiego

Klasyfikacja projektu


Potencjalni odbiorcy projektu


Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez ogół mieszkańców

Ogólnodostępna droga publiczna, godziny otwarcia: codziennie 0-24.

Pełny opis projektu

Proponuję przekształcenie ul. Stawki zgodnie z załączonymi rysunkami, w szczególności:

- wyznaczenie obustronnych pasów rowerowych na jezdni na odcinku Karmelicka - Lewartowskiego;

- wyznaczenie nowego przejścia dla pieszych przez ul. Stawki w rejonie skrzyżowania z ul. Dubois;

- poprawę bezpieczeństwa na trzech istniejących przejściach - przy przystanku Dzika, skrzyżowaniach z Pokorną i Lewartowskiego - poprzez ich skrócenie lub wprowadzenie azylów umożliwiających pokonywanie przejścia "na raty";

- wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy Dzika (ewentualnie korekta lokalizacji dla zachowania przepisowej odległości od nowego przejścia przy Dubois);

- (opcjonalnie) przeniesienie przystanków autobusowych Inflancka, tak by odległości między kolejnymi przystankami były bardziej równomierne;

- wyznaczenie pasów postojowych na szerszych odcinkach jezdni.

Obecny przekrój ul. Stawki jest niejednolity i bardzo chaotyczny. Przejścia dla pieszych wymagają pokonania trzech a nawet czterech pasów "na raz", czego efektem są niebezpieczne sytuacje związane z wyprzedzaniem czy omijaniem na przejściach dla pieszych. Na przejściu przy Pokornej trochę pomogło wprowadzenie progów wyspowych, ale zdarza się że kierowcy je omijają, jeżdżąc między pasami albo po torowisku. Również przejście przy przystanku tramwajowym Dzika jest niebezpieczne, a przy tym niezgodne z obowiązującymi przepisami (brak azylu na przejściu przez 4 pasy ruchu). Ze względu na brak miejsca na wprowadzenie azylu, konieczne jest w tym miejscu ograniczenie liczby pasów ruchu.

W obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy zaplanowana jest trasa rowerowa w ul. Stawki. Na środkowym odcinku brak miejsca na wydzieloną drogę dla rowerów, dlatego muszą to być pasy rowerowe na jezdni.

Skorygowane zostaną przewymiarowane wloty ulic podporządkowanych (w tym niezgodny z wytycznymi projektowania skrzyżowań wlot Pokornej), co poprawi widoczność pieszych wchodzących na przejście bez konieczności likwidacji miejsc postojowych.

Opcjonalnym elementem projektu jest przeniesienie przystanku autobusowego Inflancka, zlokalizowanego zaledwie 150 m od przystanku Muranowska. Przy okazji zmiany organizacji ruchu można rozważyć jego przeniesienie, tak by znajdował się w połowie odległości między przystankami Muranowska i Dzika.

Uzasadnienie dla realizacji projektu

Projekt uporządkuje, doprowadzi do zgodności z przepisami i nada śródmiejski charakter ulicy Stawki. Częściowo uspokoi ruch i zniechęci do wykorzystywania ulicy do tranzytu międzydzielnicowego. Wyznaczenie nowego przejścia dla pieszych i poprawa bezpieczeństwa na istniejących będą zgodne ze strategią transportową Warszawy, wskazującą na priorytet dla ruchu pieszego w śródmieściu. Również trasa rowerowa przewidziana jest w obowiązujących dokumentach planistycznych. Wyznaczenie miejsc postojowych na jezdni pozwoli odciążyć chodniki i przenieść parkowanie z miejsc, w których ogranicza widoczność lub nadmiernie zwęża chodnik.

Wstępny kosztorys projektu wraz z wyszczególnieniem jego składowych

Wyznaczenie pasów rowerowych i postojowych (w tym projekt organizacji ruchu): 2 x 600 mb x 100 zł/mb = 120 tys. zł

Wykonanie 30 wysp dzielących lub poszerzeń chodnika o łącznej powierzchni ok. 300 m2 x 200 zł/m2 = 60 tys. zł

Rezerwa 10%: 18 tys. zł

Razem 198 tys. zł

Całkowity koszt projektu: 198 000,00 zł

Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?

TAK


Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach

koszty odnawiania oznakowania


Szacunkowy roczny koszt eksploatacji: 5 000,00 zł



Komentarze (15)

  • wawaperson  08.01.2016 09:32
    Ciekawy pomysł. Czy rozważał Pan, aby przy okazji porządkowania tej ulicy (i ew. przesuwania przystanku Inflancka) skomasować przystanki autobusowe i tramwajowe przy Dzikiej? Obecnie są one bezsensownie rozdzielone, a kursuje tam zaledwie jedna linia autobusowa i tramwajowa.
    • aleksander.buczynski  08.01.2016 18:20 Autor projektu
      Tak, generalnie takie jest założenie. Byłoby to korzystne zarówno z punktu widzenia pasażerów (wspólny przystanek, przydatny przynajmniej dla tych którzy chcą podjechać do Andersa / al. Jana Pawła II) jak i kierowców (dłuższy pas postojowy). Na konsultacjach w ZDM pojawiły się wątpliwości, czy takie przystanki powinny być zlokalizowane za przejściem dla pieszych (jak autobusowe), czy przed przejściem (jak tramwajowe). Po przemyśleniu skłaniam się ku konfiguracji "za" i w wolnej chwili poprawię rysunek pod tym kątem.
  • aleksander.buczynski  08.01.2016 18:20 Autor projektu

    Komentarz został usunięty przez autora

  • Michał Harasimowicz  16.01.2016 12:44
    Świetny projekt!
  • PanPablo  16.01.2016 23:30
    Ale by mi by się to przydało. Układ przystanków i przejść jest z czasów kiedy na północ od Stawki była funkcjonalna pustynia. Teraz powstaje masa lokali usługowych, ale są odcięte od Starego Muranowa - bezsensu.
  • Muranow00193  24.01.2016 21:36
    W jaki sposób, przy proponowanym azylu dla pieszych, będzie możliwy skręt z ul. Dubois w lewo w ulicę Stawki. Oraz w z ulicy Stawki do bloku przy ul. Stawki 8?
    • aleksander.buczynski  24.01.2016 22:33 Autor projektu
      Tak samo jak obecnie - nie przewiduję żadnych zmian w tym zakresie. Z tym, że o ile dobrze pamiętam, obecnie nie ma skrętu w lewo na zjazd w drogę wewnętrzną między Stawki 6 a 8.
  • Murano2000  10.03.2016 20:42
    Nie wiem, czy zwężenie ulic do jednego pasa ruchu nie spowoduję totalnego paraliżu ulicy w godzinach szczytu. Ul Stawki szczególnie w godzinach popołudniowych w kierunku Wisły jest mocno zakorkowana. Do tego kierunek w stronę Woli też bywa zakorkowany szczególnie rano i po południu kiedy ludzie wracają z pracy. Rozumiem potrzebę uregulowania ruchu rowerowego a także ruchu pieszego na ulicy stawki. Ale odbieranie przepustowości dla ruchu samochodowego nie jest dobrym kierunkiem tak samo jak budowanie sztucznych zatoczek na byłych pasach ruchu. Jako mieszkaniec tego rejonu i użytkownik roweru jak i samochodu nie jestem do końca przekonany nad sensownością tego projektu.
    • aleksander.buczynski  13.03.2016 09:34 Autor projektu
      Po kolei:

      1. Przepustowość ul. Stawki ograniczają skrzyżowania z sygnalizacją, głównie z Andersa i al. Jana Pawła II. Na tych skrzyżowaniach nic się nie zmienia. Jeśli na wlocie skrzyżowania z sygnalizacją mamy 2 pasy ruchu i zielone przez ok. 30% czasu, to jest to mniej niż jeden pas ruchu między skrzyżowaniami.

      2. Parkowanie na jezdni nie jest czymś sztucznym, to naturalny sposób parkowania w całej Europie i nie tylko. Tak samo było w Warszawie, proszę popatrzyć na archiwalne zdjęcia. Ulice z lat 50. i 60. zostały zaprojektowane pod parkowanie na jezdni. Patologię, jaką jest dopuszczenie parkowania na chodnikach, wprowadzono "prowizorycznie" w latach 80.

      Z chęcią zapoznam się z alternatywnymi pomysłami na poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na tej ulicy, ale cudów nie ma, pas drogowy nie jest z gumy. Decydujące jest wąskie gardło w rejonie przystanku Dzika. W obecnym kształcie jest nie do utrzymania, jest nie tylko niebezpieczne, ale też nielegalne (4 pasy ruchu, a brak azylów na przejściu). Parafrazując klasyka: "Jeśli wykluczy się niemożliwe, to, co pozostanie, choćby całkiem nieprawdopodobne, musi być rozwiązaniem". W krytycznym miejscu nie ma miejsca na 4 pasy ruchu i azyle na przejściu dla pieszych. Nie ma możliwości poszerzenia jezdni bez poważnych wyburzeń. Co najmniej 1 pas ruchu musi tam wylecieć, żeby wygospodarować miejsce na azyle.

      Można to zrobić tak jak zrobiły Tramwaje Warszawskie w analogicznym przekroju w rejonie przystanku Bródnowska na ul. 11 Listopada. Ale tam:

      - też zostały tylko 2 pasy ruchu z 4 dla samochodów;

      - nie ma żadnego rozwiązania dla rowerzystów, muszą jechać po torowisku, a tramwaj nie może ich wyprzedzić;

      - dojście do przystanku w stronę Bródna jest niewygodne.

      W związku z czym twierdzę, że moje rozwiązanie jest lepsze :-)
  • KarolinaOH  01.04.2016 15:39
    Zmiany na tym odcinku ulicy Stawki są konieczne - ulica ma tutaj przedwojenną szerokość, a puszczono nią 4 pasy ruchu, w latach 80tych doszedł tramwaj. Łatwo jednak sobie wyobrazić, że 30 lat temu, a nie wspominając o 100 latach temu, natężenie ruchu samochodowego było zdecydowanie mniejsze.
    W międzyczasie powstała chociażby ulica Słomińskiego, która biegnie równolegle, a w swoim założeniu jest w stanie obsłużyć większe natężenie ruchu.
    Tak więc, zgadzam się z autorem, że docelowo Stawki powinna być zwężona do dwóch pasów.
    Życzyłabym sobie również przy okazji uwzględnienia w projekcie zazielenienia i estetyzacji ulicy (drzewa).
    • aleksander.buczynski  01.04.2016 17:16 Autor projektu
      Dziękuję za dobre słowo. Niestety, teraz już za późno, by uzupełnić projekt o nasadzenia. Ale miasto ma przecież program miliona drzew, których nie ma gdzie posadzić. Jeśli uda się zmienić organizację ruchu na Stawki, to zwolni się trochę miejsca, które można będzie wykorzystać na nasadzenia zieleni z innych środków niż BP. Np. dzięki przeniesieniu parkowania z chodnika na jezdnię powinno dać się uzupełnić szpaler drzew po stronie północnej w rejonie budynków 4A i 4B.
    • KarolinaOH  28.04.2016 15:56
      Mam nadzieję, że projekt przejdzie, a przynajmniej spowoduje dyskusję i pochylenie się szerszego grona mieszkańców i władz nad tym fragmentem Muranowa. Być może, w ramach kompetencji i współpracy urzędów, pomimo nie uwzględnienia nasadzeń w obecnej wersji projektu, udałoby się je zrealizować.
  • Glosterer  12.06.2016 14:47
    Kurczę, świetny pomysł. Jako mieszkaniec ul. Inflanckiej bardzo go popierałem. Niestety został zweryfikowany negatywnie. Czy autor mógłby wyjaśnić (bo zakładam, że wie), co planują dokładnie Tramwaje Warszawskie a co koliduje z projektem? Niestety z kart weryfikacyjnych niewiele wynika. Czy jest szansa, że projekt zostanie de facto zrealizowany przez Tramwaje Warszawskie przy okazji remontu torowiska?
    • aleksander.buczynski  13.06.2016 18:55 Autor projektu
      Projekt został zweryfikowany negatywnie, mimo że dzielnicowy zespół ds. budżetu partycypacyjnego prosił ZDM o ponowną weryfikację.

      Dostałem od ZDM wstępny projekt Tramwajów Warszawskich - według mnie słaby, niezgodny zarówno z obowiązującymi przepisami (zabezpieczenie przejść dla pieszych) jak i dokumentami planistycznymi (brak trasy rowerowej). Gdyby to był projekt do budżetu partycypacyjnego, to na pewno zostałby zweryfikowany negatywnie. Przekazałem uwagi do ZDM, ale nie dostałem żadnej informacji zwrotnej, czy uwagi zostały uwzględnione i kiedy ulica będzie przebudowywana.
    • Glosterer  14.06.2016 08:57
      :(

Zaloguj się, aby komentować.