Autor projektu - zmiany z 2019-06-10 16:05:10
Powrót do projektu

Audyt ZMID-u, pasa drogowego i sygnalizacji świetlnej

status: Zgłoszony


Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Dzielnica:
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
strona internetowa miasta
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:

Dane projektu

Skrócony opis projektu:
Opis projektu:
Projekt polega na sporządzeniu:



1. Audytu ZMID-u pod kątem inwestycji:

---- zgodności odbieranych projektów i koncepcji drogowych z przepisami prawa, w tym rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 124) (pasy ruchu znacznie są szersze niż przewidują to przepisy dla poszczególnych klas dróg, co wiąże się ze zwiększeniem kosztów budowy i utrzymania)

---- zgodności odbieranych projektów i koncepcji drogowych ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia i opisem przedmiotu zamówienia (wykonawca projektu obwodnicy śródmiejskiej po stronie praskiej miał wykonać projekt węzła przesiadkowego przy Rondzie Wiatraczna)

---- zgodności specyfikacją istotnych warunków zamówienia i opisem przedmiotu zamówienia z przepisami prawa

---- zasadności wykupów gruntów przez bezzasadne powiększanie pasa drogowego (pod budowę Trasy Świętokrzyskiej wyburzono budynku mieszkalne by poszerzyć pas drogowy, a z drugiej strony była działka miejska)

---- w zakresie jakości i ilości nasadzeń drzew i zieleni niskiej

---- efektywności inwestycji - powinna zostać upubliczniona analiza ekonomiczna i NPV dla każdej inwestycji prowadzonej przez ZMID.



Audyt powinien też zawierać spis decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w tym decyzji stwierdzających brak potrzeby przeprowadzenia oddziaływania na środowisko



2. Audyt wykorzystania pasa drogowego i pobierania opłat za zajęcie pasa drogowego przez podmioty prywatne:

- czy prawidłowo jest zajmowany pas drogowy i nie ma ograniczeń widoczności

- czy wszystkie budynki stojące w pasie drogowym zostały wybudowane prawidłowo

- czy wszędzie są odpowiednie warunki dla pieszych i niezmotoryzowanych

- czy na zagrodzone działki drogowe są podpisane umowy, czy też możliwe będzie zasiedzenie.



3. Audyt sygnalizacji świetlnych i stosowania przepisów w tym zakresie.

Miasto nie dostosowało infrastruktury do obowiązujących przepisów. Powoduje to wypadki i niebezpieczne sytuacje. Jest to kwestia układu panującego w tej materii i powiązań pomiędzy urzędnikami. Dodatkowo zadziwiające są koszty sygnalizacji. Wszystko jest droższe, ze względu na wpisywanie do swiz i opz warunków celowo zawyżających kosztorys i znacznie ograniczając krąg wykonawców. To powinno być wyjaśnione (Spece od sygnalizacji wycenili przejście dla pieszych przez Bankowy na ponad 1 mln zł. Jednak zadanie wykonywał ZTP. Rezultat taki, że koszt to 550 000 zł. Czy gdyby to wykonywała inna jednostka, to koszt byłby wyższy? To są pytania, jakie się nasuwają, a audyt powinien rozwiać te wątpliwości).





Podsumowanie:

Audyty mają wskazać na zaniedbania oraz nakreślić plan naprawczy instytucji związanej z drogami (ZMID, ZDM i Biuro Polityki Mobilności). Dodatkowo powinna zostać usprawniona ścieżka komunikacji pomiędzy jednostkami całego miasta (włączając BAiPP, ZZW, ZTM oraz dzielnicowe itp.). Audyty powinny także zawierać wytyczne do prowadzenia i planowania inwestycji w kontekście zmian klimatycznych. W Warszawie już nie ma połaci zieleni.



Przykład z 2019 r.: Nie można wyremontować budynku, z którego spadł już gzyms, bo ulubiona kawiarnia jednej z pań polityk, ma ogródek kawiarniany do jesieni. Czy jak komuś spadnie i zrobi krzywdę, to coś się zmieni? Nie.

Projektowanie uniwersalne:
Nie
Projektowanie uniwersalne - uzasadnienie:
Uzasadnienie realizacji projektu:
Problemy miasta wynikają ze źle zarządzanym od lat 90-tych szeroko pojętym pasem drogowym. Budy biednych kupców, które zasłaniały widoczność zostały zlikwidowane. Tymczasem nikomu nie przeszkadzają budy osób bardziej wpływowych. Stąd wypadki.



Osobną kwestią jest brak kontroli co dzieje się w pasie dróg. Mamy nowe budynki, dziwne dzierżawy, a także próby zasiedzenia dróg gminnych poprzez zagrodzenie. W wielu przypadkach zostały posprzedawane chodniki.



Kolejnym zagadnieniem jest opieszałość z wprowadzeniem przepisów od 2008 r. w zakresie lewoskrętów na więcej niż dwóch pasach ruchu w jedną stronę. Miasto, a więc podatnicy wydają miliony na jedną sygnalizację, ale reszta jest sprzeczna z prawem. Tolerowanie tego to igranie z bezpieczeństwem.



Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu:
  • edukacja
  • komunikacja/drogi
  • przestrzeń publiczna
Potencjalni odbiorcy projektu:
  • dorośli

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu:
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
100 000,00 zł

Dokumenty

Załączniki
  • przykład do audytu targówek.jpg
  • przyklad do audytu grochow.jpg
  • przyklad do audytu wawer.jpg