Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

Autor projektu - zmiany z 2019-06-08 00:10:08
Powrót do projektu

Warszawskie szklane wiaty przystankowe bezpieczne dla ptaków

status: Zgłoszony


Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Dzielnica:
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
transparentne wiaty przystankowe na terenie miasta wytypowane wg następujących kryteriów:

1) już stwierdzona kolizyjność

2) lokalizacja przy terenach zielonych

3) wielkość wiaty
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:

Dane projektu

Skrócony opis projektu:
Opis projektu:
Współautorka projektu: Katarzyna Udrycka (Kartagina)



Projekt ma na celu zabezpieczenie transparentnych wiat przystankowych w Warszawie (obecnych i projektowanych) przed kolizjami ptaków oraz zwrócenie uwagi na problem zagrożeń dla ptaków związany ze szklaną infrastrukturą w krajobrazie zurbanizowanym.



Obejrzyj spot informacyjny https://m.youtube.com/watch?v=fDYr-yhwuYA#dialog



wróbel próbuje wydostać się ze szklanej pułapki https://www.facebook.com/szklanepulapki/videos/403506716733897/





Projektowanie uniwersalne:
Nie
Projektowanie uniwersalne - uzasadnienie:
Uzasadnienie realizacji projektu:
Mimo świetnego wzroku, ptaki nie widzą szkła: transparentnej i lustrzanej powierzchni nie traktują jak przeszkody. Rozpowszechnione w kraju - w tym w Warszawie - transparentne wiaty niosą dla ich ogromne zagrożenie. Stopień kolizyjności szklanych powierzchni jest uzależniony m.in. od warunków otoczenia, ale według szacunków na jednej wiacie ginie średnio jeden ptak. Z raportu Fundacji Szklane pułapki wykonanego dla RDOŚ we Wrocławiu dowiadujemy się, że w okresie 6 miesięcy na 78 szklanych wiatach woj. dolnośląskiego stwierdzono 89 przypadków kolizji ptaków oraz 23 ofiary śmiertelne, należące do 10 gatunków ptaków.

http://wroclaw.rdos.gov.pl/files/aktualnosci/114217/Raport-dot.-kolizji-ptak%C3%B3w-ze-szklanymi-wiatami-przystank%C3%B3w-1_news_image.pdf

. Bezpieczna infrastruktura przystankowa to jedno z ważnych działań dla ochrony różnorodności biologicznej. Realizacja projektu pozwoli na zwiększenie świadomości zagrożeń płynących z szerokiego wykorzystania szkła w budownictwie i infrastrukturze.



Uzasadnienie

Mimo świetnego wzroku, ptaki nie widzą szklanych przeszkód. U przyczyn tego zjawiska leżą dwa czynniki. Pierwszy z nich to refleksy świetlne i wynikający z nich „efekt lustra”, czyli odbijanie się w szybach pobliskich drzew, trawy, nieba, chmur. Drugim czynnikiem, istotnym w przypadku wiat przystankowych, jest przejrzystość szkła. Ptaki rozbijają się o przystanki, gdy próbują dotrzeć do miejsc odpoczynku, żerowisk, wodopojów i innych atrakcyjnych dla nich punktów znajdujących się za szklaną ścianą.

Transparentne wiaty to element obcy w środowisku, do którego ptaki nie zdążyły się przystosować w toku ewolucjisą przystosowane.



Problem jest jak szkło - "niewidzialny". Martwe lub oszołomione ofiary kolizji albo stają się łupem drapieżników, albo odlatują i padają w wyniku urazu w innym miejscu. Po zderzeniu zostaje ślad na szybie, czytelny tylko dla znawców problemu. Dlatego zjawisko to jest bagatelizowane, np. pod pretekstem, że „to tylko jeden ptak”. Tymczasem na skalę śmiertelności ptaków w skali globalnej składają się miliony takich przypadków. Pojedyncze zdarzenie oznacza, że szyba jest kolizyjna i należy zapobiegać kolejnym. Nie ma znaczenia wielkość szyby: kolizyjne może być nawet małe, niczym nie osłonięte okienko. Ptak, przystosowany do przelatywania przez wąskie przestrzenie, np. między gałęziami drzew, kiedy zobaczy w szybie np. odbite niebo, będzie próbował się przez otwór przedostać.



Porady znajdą Państwo na stronie Fundacji Szklane Pułapki.



Zaobserwowane kolizje ptaków wszystkim elementami infrastruktury proszę wprowadzać do rejestru https://szklanepulapki.pl/dodaj-obserwacje/



1) https://szklanepulapki.pl/wp-content/uploads/2018/01/Sposoby-zapobiegania-kolizjom-ptak%C3%B3w-z-szybami-okiennymi..pdf



2) http://wroclaw.rdos.gov.pl/ochrona-ptakow-przed-zderzeniami-z-ekranami-i-wiatami-przystankow



3) Szklane szyby przystanków – śmiertelne zagrożenie dla ptaków, "Głos Przyrody" 3 (2017)

https://szklanepulapki.pl/wp-content/uploads/2017/10/Tomalka-Sadownik-Zy%C5%9Bk-Gorczy%C5%84ska-2017..pdf



4) Jak postąpić z ptakiem będącym ofiarą kolizji z szybą https://szklanepulapki.pl/wp-content/uploads/2018/01/Jak-post%C4%85pi%C4%87-z-ptakiem-b%C4%99d%C4%85cym-ofiar%C4%85-kolizji-z-szyb%C4%85-1.pdf

5) Sposoby zapobiegania kolizjom ptaków z szybami okiennym ihttps://szklanepulapki.pl/wp-content/uploads/2018/01/Sposoby-zapobiegania-kolizjom-ptak%C3%B3w-z-szybami-okiennymi..pdf



zobacz Szklane Pułapki na Facebooku https://www.facebook.com/szklanepulapki/



http://wroclaw.rdos.gov.pl/ochrona-ptakow-przed-zderzeniami-z-ekranami-i-wiatami-przystankow

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu:
  • edukacja
  • ochrona środowiska
Potencjalni odbiorcy projektu:
  • dzieci
  • młodzież
  • dorośli
  • seniorzy
  • osoby z niepełnosprawnością
  • ptaki

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu:
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
300 000,00 zł

Dokumenty

Załączniki
  • Przykład bezpiecznej wiaty Płocku fot. Budotechnika.jpg
  • Rudzik aut. Darek Czernek.jpg
  • Źle zabezpieczona szyba fot. M. Pastyrkiewicz.jpg
  • Parametry zabezpieczeń_Grafika Natalia Juras.jpg
  • Jak kontrolować szklane obiekty.jpg