Autor projektu - zmiany z 2019-06-10 15:38:10
Powrót do projektu

Miejskie łąkostrady antysmogowe

status: Zgłoszony


Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Dzielnica:
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Szczegółowe lokalizacje zostaną wskazane w ramach konsultacji społecznych
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Szczegółowe lokalizacje zostaną wskazane w ramach konsultacji społecznych

Dane projektu

Skrócony opis projektu:
Opis projektu:
Aby nie spisywać na straty przydrożnych pasów zieleni, a przeciwnie – nadać im dodatkowe walory, tworzymy projekt wykorzystujący znane już zalety łąk kwietnych i podbijamy stawkę o nowe funkcje!



Warszawiacy przekonali się już, że łąki kwietne są piękne, praktyczne i ekologiczne. Stanowią miejsce życia i bazę pokarmową dla zwierząt, oszczędzają wodę, paliwo na koszenie i obniżają koszty utrzymania sześciokrotnie. Można dzięki nim zrezygnować ze sztucznego nawożenia, koszenia i nadmiernego grabienia, a to także zysk ekologiczny.



Teraz pora sięgnąć po kolejną supermoc łąk. Z wstępnych badań przeprowadzonych na SGGW wynika, że odpowiednio dobrane rośliny łąkowe o wysokich, bujnych, szorstkich czy lepkich częściach nadziemnych mogą wychwytywać pyły zawieszone. Metr kwadratowy łąki kwietnej może odpowiadać wydajnością „filtrowania” nawet pięcioletniemu drzewu. A koszt i czas jej wyhodowania jest wielokrotnie niższy. Łąka może też rosnąć w miejscach, gdzie wprowadzenie roślinności wysokiej jest niemożliwe ze względu na infrastrukturę podziemną czy bezpieczeństwo (widoczność).



Do Warszawy z każdej strony wpadają szerokie jak autostrady drogi wjazdowe, a na ich przedłużeniach wewnątrz miasta tworzą się zatory. Codzienne zatłoczenie tych ulic i okresowe korkowanie w godzinach szczytu jest źródłem nawet 40% wszystkich zanieczyszczeń powietrza, w tym pyłów zawieszonych z silników oraz tych powstających w wyniku ścierania klocków hamulcowych. Tak bliskie źródło emisji jest bardzo niebezpieczne dla zdrowia osób zamieszkujących koło takich ulic oraz samych ich użytkowników (także innych niż kierowcy). Badania, m.in. z Krakowa, dowodzą, że wdychanie spalin i pyłów zawieszonych powoduje wzrost zachorowań na alergie u młodzieży mieszkających najbliżej takich ulic. Wraz z zanieczyszczeniem powietrza zwiększa się też ryzyko wystąpienia nowotworów u mieszkańców miast.



Szczegółowe lokalizacje nowych łąk antysmogowych zostaną wskazane przez mieszkańców Warszawy w ramach konsultacji społecznych, które zostaną zorganizowane podczas realizacji projektu. Proponujemy wybrać je z puli gruntów miejskich przy najbardziej eksploatowanych drogach w Warszawie. Za takie „miejskie autostrady” uznajemy te ciągi komunikacyjne, po których w ciągu doby przejeżdża ponad 50 tys. pojazdów. Opieramy się na danych Zarządu Dróg Miejskich: „Informacji o ruchu na drogach układu podstawowego w m.st. Warszawie wg pomiarów APR-ZDM w 2018 roku” (https://zdm.waw.pl/wp-content/uploads/2018/05/APR-ZDM-2018.pdf)



Miejskie autostrady warszawskie to:

Al. Jerozolimskie (ok. 127 tys. pojazdów na dobę w 2018 r.)

Al. Prymasa Tysiąclecia (ok. 126 tys.)

Płowiecka (ok. 100 tys.)

Toruńska (na wys. Głębockiej) (93. tys.)

Al. Stanów Zjednoczonych (89 tys.)

Modlińska (ok. 87 tys.)

Dolina Służewiecka (ok. 87 tys.)

Czerniakowska (ok. 84 tys.)

Al. Witosa (ok. 80 tys.)

Al. Niepodległości (ok .73 tys.)

Al. Jana Pawła II (ok. 68 tys.)

Puławska (ok. 68 tys.)

Powsińska (ok. 66 tys.)

Wał Miedzeszyński (ok. 65 tys.)

Pułkowa (ok. 63 tys.)

Grójecka (ok. 59 tys.)

Czecha (ok. 59 tys.)

Marsa (ok. 57 tys.)

Żwirki i Wigury (ok. 55 tys.)

Puławska (ok. 54 tys.)

Wawelska (ok. 53 tys.)

Rzymowskiego (ok. 52 tys.)

Połczyńska (ok. 52 tys.)

Trakt Brzeski (ok. 52. tys.)

Al. Żwirki i Wigury (ok. 51 tys.)

Słowackiego (ok. 50 tys.)

Jagiellońska (ok. 50 tys.)

Waryńskiego (ok. 50 tys.)

Projektowanie uniwersalne:
Nie
Projektowanie uniwersalne - uzasadnienie:
Uzasadnienie realizacji projektu:
Łąki kwietne ozdobią Warszawę i stworzą korzystne środowisko dla owadów.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu:
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Potencjalni odbiorcy projektu:
  • dzieci
  • dorośli
  • seniorzy

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu:
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
3 000 000,00 zł

Dokumenty

Załączniki